Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

GYIK

nyomtatás

Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel

Az MNB a bankrendszeri verseny erősítése, a hiteltermékek átláthatóságának és azok, összehasonlíthatóságának növelése érdekében megalkotta a „Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel” minősítést, amelyet csak a Pályázati kiírásban meghatározott feltételeknek megfelelő, forint alapú banki lakáshiteltermékek nyerhetnek el.

 
 
 

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK

1. Melyik intézmény milyen kamatperiódussal forgalmaz minősített termékeket és mikor szerezte meg a „Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel” minősítést? (2017.09.29.)

A Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelt forgalmazó intézményekről és az általuk forgalmazott terméktípusokról a következő linken tájékozódhat: http://www.minositetthitel.hu/hitelintezeteknek.

2. Az MNB honlapjáról elérhető, Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelek Összehasonlító oldalán valamennyi lakáshitel konstrukció adatai szerepelnek? (2017.09.29.)

Az Összehasonlító oldalon kizárólag a ténylegesen forgalmazott Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel konstrukciók szerepelnek, ezek összehasonlítására van lehetőség.

Amennyiben a nem minősített konstrukciók is érdeklik, azok az MNB Hitel- és lízingválasztó alkalmazása segítségével hasonlíthatók össze: http://alk.mnb.hu/fogyasztoknak/bal_menu/ptilekerdezo.

3. Hogyan töltsem ki az Összehasonlító oldalt? (2017.09.29.)

Az Összehasonlító oldalon az ajánlatok lekéréséhez valamennyi *-gal jelölt mező kitöltése szükséges. Ezekben a mezőkben többek között a hitelre, az adósra és a fedezetre vonatkozó adatokat kell megadni. Az Összehasonlító oldal pirossal színnel kiemelve, figyelemfelhívó szövegekkel nyújt segítséget a hiányzó, vagy nem megfelelően kitöltött adatok beazonosításához, azok megfelelő kitöltéséhez, módosításához. További segítséget nyújtanak az egyes mezőkhöz tartozó leírások, melyek a mezők mellett elhelyezett kérdőjel ikonra kattintva érhetők el.

A lehető legpontosabb kalkuláció elkészítéséhez, és így a lehető legtöbb ajánlat megjelenítéséhez javasolt valamennyi nem kötelező mező pontos, a valóságnak megfelelő kitöltése is.

Az Ön igényeinek leginkább megfelelő Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel kiválasztása és több hitelintézet ajánlatának az összehasonlítása érdekében célszerű a kalkulációt különböző kamatperiódusokra is elkészíteni. A kamatperiódus az az időszak, amely alatt a hitelkamat nem változik. Bár a hosszabb kamatperiódusú hitelek kissé drágábbak, előnyük, hogy hosszabb távon kiszámíthatóbbá teszik a havi törlesztőrészletek mértékét.

4. Szeretnék egy használt lakást vásárolni. Kitöltöttem az Összehasonlító oldal adatait, de az alkalmazás nem kínált egyetlen minősített hitelterméket sem. Mely feltételeken érdemes változtatni? (2017.09.29.)

Amennyiben az Összehasonlító oldal nem adott találatot, érdemes lehet más kamatperiódust választani, esetleg adóstársat is bevonni, csökkenteni a felveendő hitelösszeget, esetleg növelni a futamidőt, vagy alacsonyabb értékű ingatlancélt meghatározni. 

5. Határozott idejű munkaviszony esetén mi az a legrövidebb, még fennálló időtartam, amellyel kaphatok hitelt? (2017.09.29.)

A hitelintézetek többsége határozott idejű munkaviszony esetén csak akkor ad hitelt, ha a munkaviszony még legalább 1 évig tart. A kérdés kapcsán azonban a bankok gyakorlata eltérő lehet. Kérjen részletes információt a kiválasztott hitelintézet(ek)től!

6. Az Összehasonlító oldalon megjelenő tájékoztatásokat, kalkulált hitelfeltételeket ki adja, az MNB vagy a hitelintézetek? (2017.09.29.)

Az Összehasonlító oldalon megjelenő tájékoztatások számítása a hitelintézetek képletei alapján történik. A hitelt is az eredménylistában szereplő hitelintézetektől lehet igényelni. 

7. Miért szükséges ennyi mező kitöltése? (2017.09.29.)

Azért szükséges a piacon általában megtalálható kalkulátorokhoz képest több adatot megadni, hogy az Összehasonlító oldalon kapott kalkuláció a lehető legpontosabban mutassa az Ön számára elérhető ajánlatokat. A Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelek esetében az Összehasonlító oldalon lekért feltételekkel egyezően vagy annál a teljes hiteldíj mutató szempontjából kedvezőbb feltételek mellett kell a banknak ajánlatot adnia a hitel befogadásakor. Az Összehasonlító oldal ezért – a piacon általában elérhető kalkulátorokhoz képest - tényleges és pontos tájékoztatást ad az Ön által elérhető ajánlatokról. A hitelező ettől csak akkor térhet el, ha

  • valamelyik belső szabályzatában rögzített, a szerződés megkötését kizáró körülmény merül fel, ide nem értve azokat a körülményeket, amelyekre vonatkozóan Ön a hitelkérelem befogadásakor már adott adatokat, vagy
  • az Ön által megadott adatok nem felelnek meg a valóságnak, vagy nem teljeskörűek, vagy
  • a kölcsönre vonatkozó szerződés megkötéséhez szükséges, a hitelező által meghatározott dokumentumokat Ön nem nyújtja be, vagy
  • az adott kölcsönre meghatározott kamatváltoztatási mutató alapjául szolgáló referenciakamat a befogadáskori ajánlat és a jogszabály szerinti végleges ajánlat közötti időszakban 0,75 százalékponttal elmozdult, vagy
  • a számlavezetési díj vagy a vagyonbiztosítási díj változása indokolja.

8. Mehetek ugyanahhoz a hitelintézethez hitelkiváltásért, ha már ott van hitelem? (2017.09.29.)

Igen, a Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel feltételeinek kialakítása során fontos szempont volt a hitelkiváltások ösztönzése. Amennyiben Ön egy korábbi lakáshitelét szeretné kiváltani, akkor akár a korábbi hitelt folyósító hitelintézetnél, akár másik hitelintézetnél is igényelhet Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelt, amennyiben az adott hitelintézet rendelkezik minősített termékkel.

9. Mit jelent a Fizetendő teljes összeg az Összehasonlító oldalon az érvényes találatok között? Ez magában foglalja a hitel futamideje alatt, valamint a hitelfelvétellel összefüggésben fizetendő költségeket és díjakat is? (2017.09.29.)

A Fizetendő teljes összeg megegyezik a futamidő alatt fizetendő összes havi törlesztőrészlet, valamint a hitelfelvétellel összefüggésben a hitel lezárásáig fizetendő összes költség és díj összegével.

10. Milyen kamatperiódusú lakáshitelek kaphatnak „Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel” minősítést?

2018. 10. 01.

Az MNB fogyasztóvédelmi és pénzügyi stabilitási szempontból a hosszabb kamatperiódusú hitelek elterjedését tartja kívánatosnak a változó kamatozású termékekkel szemben. Ezek ugyanis – az Európa-szerte alacsony kamatszintek időszakában – a banki kamatok esetleges emelkedése idején kiszámíthatóbb feltételeket jelentenek a fogyasztóknak. Ennek alapján a Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelek kamatait 5, 10, 15 évre, vagy a futamidő végéig rögzíteni kell. 


(2017.09.29.-2018.10.01.)

Az MNB fogyasztóvédelmi és pénzügyi stabilitási szempontból a hosszabb kamatperiódusú hitelek elterjedését tartja kívánatosnak a változó kamatozású termékekkel szemben. Ezek ugyanis – az Európa-szerte alacsony kamatszintek időszakában – a banki kamatok esetleges emelkedése idején kiszámíthatóbb feltételeket jelentenek a fogyasztóknak. Ennek alapján a Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelek kamatait 3, 5, 10 évre, vagy a futamidő végéig rögzíteni kell. 

11. Mi a legrövidebb és a leghosszabb futamideje az e kategóriába besorolható hiteleknek? (2017.09.29.)

Az MNB elvárja, hogy a Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelek maximum 30 éves futamidővel rendelkezzenek. A legrövidebb futamidő meghatározása a minősített termékeket kínáló hitelintézetek választása. 

12. Van-e olyan minimális jövedelemszint, amely mellett kaphatok minősített hitelt? (2017.09.29.)

a Ebben a kérdésben a túlzott eladósodást megakadályozó úgynevezett „adósságfék” szabályok, illetve az ennél akár szigorúbb banki belső szabályok az irányadók. Fontos, hogy csak annyi hitelt vegyen fel, amit rendszeres jövedelméből mindenkor határidőben képes törleszteni.

13. Kötelező-e lakásbiztosítás kötése a lakáshitelekhez? (2017.09.29.)

A kölcsön fedezetéül szolgáló ingatlan(ok)ra a kölcsön futamidejére, minimum a kölcsönösszeg és 1 éves járulékait elérő összegű, legalább elemi károkra kiterjedő vagyonbiztosítással kell rendelkezni. Ez alól kivétel a biztosítékként felajánlott telek. A vagyonbiztosítást legkésőbb a folyósításig kell megkötni. 

Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a vagyonbiztosítás díját a hitelkérelem befogadásakor adott ajánlatban szereplő teljes hiteldíjmutató (THM) nem tartalmazza, mivel az a hitel befogadásakor előre nem meghatározható költség. 

14. Vagyonbiztosításnak minősül-e az építési-szerelési biztosítás? Kell ilyet kötnöm? (2017.09.29.)

Igen. Az építési célú hiteleknél előírt építési-szerelési biztosítás vagyonbiztosításnak minősül, így az építési-szerelési biztosítás megkötése vagyonbiztosításként előírható.

15. Bevonhatok-e adóstársként olyan személyt, aki az ingatlannak nem tulajdonosa, és később sem lesz az, de bevonása a jövedelem szempontjából szükséges? (2017.09.29.)

A hitelügyletbe nem tulajdonos adóstárs – az intézmények mérlegelése alapján – bevonható.

16. A földhivatali bejegyzést díjmenetesen, mindig a bank maga végzi? (2017.09.29.)

A Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelt forgalmazó hitelintézetnek kötelező a hitellel kapcsolatos teljeskörű, díjmentes földhivatali ügyintézést biztosítani. A hitelintézet az eljárása során csak a jogszabályban meghatározott mértékben felmerülő költségeket számíthatja fel, ilyen például a tulajdoni lap lekérésének költsége, vagy a jelzálogjog bejegyzése során megfizetendő igazgatási szolgáltatás díj. Ugyanakkor Önnek lehetőséget kell biztosítani a földhivatali személyes ügyintézésre. Ezt az igényét írásban kell jeleznie, amelyhez a hitelintézet köteles – a honlapján is közzétett – formanyomtatványt biztosítani.

17. Milyen határidőn belül kaphatom meg az igényelt hitelt? (2017.09.29.)

Az Összehasonlító oldal segítséget nyújt az Ön számára megfelelő hitel kiválasztásában, ugyanakkor a hitel igénylésére a hitelintézetnél van lehetősége. Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel esetében a hitelbírálat határideje nem haladhatja meg a hitelkérelem befogadását követő értékbecslés rendelkezésre állásától számított 15 munkanapot. A hitelbírálat után, a szerződéskötési feltételek teljesítését követően, egy előre egyeztetett időpontban kerülhet sor a szerződéskötésre.

A folyósítási feltételek maradéktalan teljesítését követően, 2 munkanapon belül történik a folyósítás, azonban az Ön igénye szerint lehetősége van ennél későbbi folyósítási időpontot is megjelölni. Amennyiben a hitelbírálatra vagy a folyósításra nem kerül sor a fenti határidőkön belül, a hitelintézet 2 munkanapot nem meghaladó késedelem esetén a folyósítási díj felétől, ennél hosszabb késedelem esetén pedig a teljes folyósítási díj megfizettetésétől eltekint.